Lokowanie produktu coraz bardziej popularną formą reklamy - czym jest lokowanie produktu?

Czwartek, 7 Październik 2021

Mimo tego, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, czym jest lokowanie produktu, to każdy z nas się z tym spotyka na co dzień. W końcu obecnie, zasiadając przed filmem, słyszymy informację, że zawiera on lokowanie produktu.

Lokowanie produktu coraz bardziej popularną formą reklamy - czym jest lokowanie produktu?

Nowoczesne strategie marketingowe stają się coraz bardziej pomysłowe i dostosowują się do wymagań rynków. Konsumenci od dawna są zmęczeni typowymi reklamami. Buszując po sieci, niemalże automatycznie zamykają wyskakujące banery, nie zwracając nawet uwagi na to, co prezentują. Wszystko to sprawia, że marketing musi sięgać po inne, nieraz sprytniejsze rozwiązania. Zakamuflowane reklamy, wtopione w tło są doskonałym przykładem. Nie atakują one odbiorcy, są dyskretne i ukazują produkt, czy też usługę w sposób całkowicie nienachalny. Takie działania są niczym innym, jak reklamą natywna, która może przyjmować różne formy. Jedną z nich jest product placement, czyli lokowanie produktu. W artykule znajdziesz wszystko to, co musisz wiedzieć o lokowaniu produktu.

  • Czym jest lokowane produktu?
  • Gdzie występuje lokowanie produktu?
  • Czy warto korzystać z lokowania produktu jako formy reklamy?

Co to znaczy lokowanie produktu?

Tajemniczo brzmiąca nazwa product placement, czyli lokowanie produktu, jest standardowym rozwiązaniem marketingowym, wykorzystywanym od dawna. Mówiąc najprościej, jest to ukryta reklama, czyli kryptoreklama, która została umiejętnie ukryta w różnych treściach i środkach przekazu. Oczywiście zareklamowany produkt lub usługa jest przedstawiana wyłącznie w pozytywnym świetle. Dzisiaj ciężko znaleźć film, serial, czy program, w którym nie występuje zjawisko lokowania produktu. Niestety, nie w każdej produkcji jest to wykonywane w taki sposób, w jaki powinno. Nieraz mamy do czynienia ze zbyt dużą nachalnością. Tymczasem odbiorca nie powinien lokowania produktu odbierać jako typowej reklamy.

Jaki cel ma lokowanie produktu?

Lokowanie produktu może przynieść ogromne korzyści danej marce. Część specjalistów porównuje to działanie do marketingu szeptanego. Pokazanie produktu, czy też usługi w normalnej rzeczywistości sprawia, że odbiorca pozytywniej to odbiera. Należy podkreślić, że umiejętnie przeprowadzony proces lokowania produktu odbywa się na poziomie treści, które dotrą do szerokiego grona odbiorców i ich zainteresują. Wszystko powinno się jednak odbywać w sposób delikatny i pasujący do kontekstu. Upychanie na siłę reklamy może przynieść odwrotny do zamierzonego skutek.

Skąd się wzięło lokowanie produktu?

Lokowanie produktu to dosyć stary chwyt marketingowy. W dyskretny sposób grupa docelowa dowiaduje się o danym produkcie i to bez konieczności patrzenia na znienawidzoną reklamę. Niegdyś product placement ujmowano jako płatne zamieszczenie określonego produktu, usługi w filmie lub w innej produkcji telewizyjnej. Oczywiście pojawienie się tego produktu miało być postrzegane jako coś przypadkowego. Według niektórych teorii lokowanie produktu miało zwiększać realność filmów. W końcu widzowie mogli w filmach dostrzec identyczne produkty, jakie są używane w ich domach. Jednak z czasem konkretne rzeczy pokazywane w filmach były znaczniej częściej kupowane niż ich odpowiedniki. Dzięki temu niektóre firmy odnotowały wzrost sprzedaży, podczas gdy inne spadek. Marketing zaczął to wykorzystywać. Dzisiaj w podobny sposób funkcjonuje reklama produktu. Przykład wyżej wymieniony ukazuje, że w branży liczy się obserwacja trendów i sprytne wykorzystanie ich.

Reklama produktu przez lokowanie – gdzie najczęściej występuje?

Lokowanie produktu występuje w wielu formach, z którymi stykamy się na co dzień. Co ciekawe, odbiorcy nieraz nawet tego nie zauważają. Strategie marketingowe nieustannie się zmieniają, starając się dotrzeć do potencjalnych klientów.

Gdzie lokować produkty?

Wbrew pozorom, dzisiaj product placement wiąże się nie tylko z telewizją i radiem. Oto pomysły na umiejętnego lokowanie.

  • Programy telewizyjne, filmy, seriale, audycje radiowy

Ten najstarszy sposób lokowania produktów w dalszym ciągu jest popularny. Rozmaite strategie reklamowe obejmują swym zasięgiem właśnie produkcje telewizyjne i radiowe. Poszczególne firmy dalej przeznaczają budżet na to, ażeby ich produkt lub ich usługa została pokazana na ekranie czy też puszczona w stacji radiowej.

  • Artykuły sponsorowane

Wszelkiego rodzaju artykuły na zamówienie, czyli sponsorowane, są świetną formą lokowania produktu. Obecnie jest to standard wykorzystywany przez większość marketingowców. Zareklamowanie oferty w artykułach nie jest tak bardzo nachalne jak np. wyskakujące banery.

  • Media społecznościowe

Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie marketingu bez mediów społecznościowych. Marketing na bieżąco reagował na wzrost popularności tego rodzaju kanałów komunikacji i podążał za konsumentami. Obecnie jest to istny raj dla wszystkich firm, usług, produktów, które chce się zareklamować. Lokowanie produktu w mediach społecznościowych może przybierać różne formy. Wystarczy tu przytoczyć influencerów, których niemalże każdy wpis to reklama produktu. Przykłady wzrostu popularności rzeczy, które są lokowane w social mediach, zapewniają coraz większy zysk danym markom. Poszczególne firmy wiedzą, komu mogą powierzyć zadanie dyskretnego zareklamowania swojej usługi czy też danej rzeczy – wyznacznikiem często jest ilość followersów, a więc osób, które śledzą ich aktywność. Dzięki temu zwiększa się popularność danej marki i dociera ona do coraz większej rzeszy klientów.

Lokowanie produktu w strategii marketingowej – o co zadbać?

Wbrew pozorom, lokowanie produktu wcale nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Z jednej strony dana rzecz musi być zauważalna dla klienta, z drugiej jednak należy zachować dyskrecję i nie narzucać się. Mało tego, reklama powinna być związana z resztą pokazywanej treści i jej charakterem. Lokowane produkty nie mogą sprawiać wrażenia, że są tam przypadkowo. Nie bez znaczenia jest również przekaz – dany produkt powinien się pojawiać w dobrych i optymistycznych chwilach, które budzą pozytywne skojarzenia. 

Popularne wpisy w Akademii Gadżetów:

Jak wybrać gadżet reklamowy dla firmy lub kampanii?
Wspólne trenowanie — jak zachęcić pracowników do sportu?
Z własnym kubkiem — zadbaj o środowisko oraz własny portfel
Długopisy reklamowe to wciąż dobra forma promocji? Sprawdzamy!
Kubki Reklamowe - Gadżet uniwersalny
Antystresy reklamowe - idealny gadżet firmowy
Ekologiczne gadżety reklamowe - obowiązkowy trend dla wszystkich firm
Jak księgować gadżety reklamowe w 2020 r?
Opaski silikonowe w reklamie firmy
Słodycze Reklamowe - dla czego jakość jest ważna?
Artykuły Reklamowe
Parasole reklamowe, czyli użyteczne i pożyteczne w jednym
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
TOP 5 - Gadżety do kuchni
TOP5 - Najlepsze gadżety dla dzieci
Wyjątkowe i ciekawe breloki reklamowe, które wybrać?
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu - maseczka higieniczna
Gadżety podróżnicze - Niezbędnik podczas każdej podróży
Nasze TOP10 najlepszych słodyczy reklamowych

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.