Czym jest druk sublimacyjny i jak go wykorzystać?

Środa, 17 Listopad 2021

Przeglądając oferty agencji reklamowych i drukarni, bardzo często spotykamy się z opcją druku sublimacyjnego. Zastanawiasz się co to oznacza? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się więcej.

Większość z nas wie, że w przypadku gadżetów reklamowych, druk sublimacyjny jest chętnie wykorzystywany. W jaki konkretny sposób? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule. Dodatkowo wyjaśniamy następujące kwestie:

  • Druk sublimacyjny – czym jest?
  • Jak powstaje nadruk sublimacyjny?
  • Jakie tkaniny wybrać do druku sublimacyjnego?
  • Zalety druku sublimacyjnego
  • Druk sublimacyjny – czy warto?

Zaczynamy do lektury!

Sublimacja - co to?

Druk sublimacyjny to dla osób niezorientowanych w temacie dosyć tajemniczo brzmiąca nazwa. W końcu sublimacja kojarzy się z fizyką. I rzeczywiście, sublimacja to po prostu przejście ze stanu stałego w gazowy. Tę przemianę fazową najpełniej obrazuje doświadczenie z suchym lodem. W temperaturze pokojowej i przy takim samym ciśnieniu lód paruje, a nie topi się. Ciekawym przykładem jest również ubranie wywieszone na zewnątrz podczas minusowej temperatury – wówczas woda w rzeczach zamarza. Powstały w tym wyniku lód od razu przechodzi w stan gazowy, pomijając stan ciekły. Doświadczenia te ukazują, co to jest sublimacja i w pewnym stopniu rozjaśniają temat.

Druk sublimacyjny – podstawowe informacje

Jeśli chcesz uzyskać wyrazisty nadruk, który w dodatku będzie trwały i zachwyci kolorem oraz rozdzielnością, to druk sublimacyjny jest najlepszym rozwiązaniem. Jakość, wyjątkowy efekt, mnóstwo opcji – sublimacja sprawdza się tu idealnie do uzyskania żywej, trwałej grafiki.

Druk sublimacyjny to specyficzna metoda druku, która daje ogromne możliwości. Dokładniej chodzi o wydruk kolorowych grafik, napisów, rysunków, ilustracji w dowolnym rozmiarze. Co daje sublimacja? Zapewnia trwałość i wytrzymałość. Przedmioty, na których go zastosowano, prezentują się naprawdę wyjątkowo i to przez długi czas. Nadruk sublimacyjny to również dobra jakość i odwzorowanie detali. W zależności od tego, z jaką rzeczą mamy do czynienia, można ją prać, suszyć i prasować – oczywiście czynności te są najbardziej pożądane w przypadku odzieży.

Na czym polega technika sublimacji?

Druk sublimacyjny to technika nowoczesna. Najpierw nanosi się grafikę na papier transferowy. Kolejną czynnością jest naniesienie grafiki na tkaninę. Jest to możliwe dzięki dużej sile nacisku. Niezbędna jest również wysoka temperatura.

Jak powstaje nadruk sublimacyjny?

  1. Przygotowanie nadruku na papierze transferowym - warto podkreślić, że nadruk jest lustrzanym odbiciem wzoru, który zostanie przeniesiony na wybrany materiał. Do druku zwykle stosuje się specjalnie tusze na bazie wody.
  2. Dobranie odpowiednich parametrów - w procesie drukowania istotne jest ustawienie odpowiednich parametrów, takich jak czas oddziaływania, temperatura i ciśnienia prasy. Temperatura i ciśnienie są ustawiane w zależności od materiału docelowego, a także składu tuszu. Temperatura przeważnie mieści się w przedziale od 160 do 2000°C.
  3. Przyłożenie papieru transferowego z nadrukiem do produktu i „nadrukowanie” - Kalander lub prasa termotransferowa gwarantują dużą siłę nacisku, dzięki czemu wydruk trafia na materiał docelowy.
  4. Gotowy gadżet z nadrukiem - na końcu procesu otrzymujemy wyrazisty obraz lub napis na tkaninie, czy też przedmiocie. Co ciekawe, dotykając odzież, na której nadrukowano grafikę, ma się wrażenie, że nic nie zostało na niej nadrukowane.

Druk sublimacyjny - tkaniny

Bardzo często powtarza się, że druk sublimacyjny może być wykorzystywany tylko w przypadku białych tkanin i to jeszcze takich, które są wykonane w 100% z poliestru. Nieraz wręcz twierdzi się, że tylko wówczas może zajść sublimacja. Co to oznacza? Czy chodzi o to, że tylko poliester przyjmuje barwniki? Nie jest to prawdą. Co prawda, tusze sublimacyjne to barwniki łączące się tylko z włóknami poliestrowymi, ale tkaniny muszą po prostu zawierać w sobie ten składnik. Nadruk sublimacyjny nie może być wykonany na bawełnie, gdyż jej włókna po prostu nie przyjmą tuszu. Im większa zawartość poliestru, tym żywsze będą barwy.

Podczas gdy wzór jest dociskany do tkaniny, to barwnik się podgrzewa. Właśnie wtedy zmienia on stan skupienia na gazowy. Wówczas też włókna poliestrowe przyjmują barwnik. Dzięki temu, że się one otwierają, to barwnik wnika do środka i nie osadza się na powierzchni. Kiedy temperatura spada, to włókna się zamykają, przyjmując barwnik.

Barwa materiału wpływa na wygląd grafiki, ale nie oznacza to, że musi być on miały. Cześć barwników rzeczywiście na jasnej tkaninie najlepiej się prezentuje, jednak podczas nadruku istotne jest zastosowanie się do odpowiednich kroków. Przykładowo, nanoszenie jasnego motywu na ciemną tkaninę wymaga niestandardowych czynności, gdyż białe podłoże zadrukowuje się jasną grafiką na ciemnym tle.

Zalety druku sublimacyjnego

  • Trwałość – obraz to wynik trwałego zabarwienia włókien tkaniny (tuszu nie można odkleić)
  • Nadruk nie blaknie, nie pęka ani się nie spiera
  • Ekologiczny nadruk – tusze do druku sublimacyjnego są sporządzane na bazie wody (nie dodaje się do nich rozpuszczalników), co zapewnia neutralność
  • Odporność – gadżety z nadrukiem sublimacyjnym można prać w pralce (nie wpływa to na jakość nadruku), myć w zmywarce i korzystać z nich w dowolnych warunkach
  • Opcja produkcji niskich nakładów – możliwość nadrukowania na jednym gadżecie i bezproblemowego wznowienia serii
  • Rentowność
  • Nasycone kolory, wyrazistość i dokładność – nadruk sublimacyjny daje ładny efekt i wiernie odzwierciedla szczegóły
  • Możliwość wykorzystania pełnej palety CMYK i przejść tonalnych
  • Szybkość wykonania nadruków – drukowanie trwa zaledwie kilka sekund
  • Niewielkie koszty sprzętu – koszt podstawowego sprzętu to około 1000 funtów
  • Edycja projektu za pomocą standardowych programów graficznych

Sublimacja – przykłady

W przypadku druku sublimacyjnego ważny jest prawidłowy dobór przedmiotu. Warto zaznaczyć, że nie każde tworzywo wytrzyma wysoką temperaturę i ciśnienie podczas całego procesu. Technika ta oczywiście jest bardzo często wykorzystywana do nadrukowywania obrazów i tekstu na różnych materiałach, ale na wstępie warto dowiedzieć się, czy dany przedmiot jest odpowiedni.

Jak zatem konkretnie wykorzystywana jest sublimacja? Przykład to nie tylko odzież, ale też masa innych gadżetów. Projektanci wykorzystują ten typ nadruku w przypadku odzieży, dekoracji wnętrz, eksponatów, rzeczy osobistych i przedmiotów codziennego użytku. Na każdym z tych gadżetów może zostać wykonany nadruk. Sublimacja świetnie się sprawdza także na twardych nośnikach – kubki subliamcja, długopisy, ozdoby, puzzle, podkładki pod myszkę, puszki, magnesy, breloczki – to tylko część opcji. Również przedmioty wykonane z aluminium dobrze się sprawdzają. Po nadruku na niektórych gadżetach stosuje się dodatkowo lakier zabezpieczający. Chroni on przed promieniowaniem UV – dzięki temu, napis nie zaczyna blaknąć. Poza tym znacząco wydłuża żywotność produktu i zabezpiecza intensywność barw.

Druk sublimacyjny – czy warto?

Druk sublimacyjny jest całkowicie bezpieczny. Gotowy nadruk nie zawiera żadnych szkodliwych substancji. Tusze są bowiem produkowane na bazie wody. Takie rozwiązanie chroni środowisko naturalne, ale też użytkowników. Ubrania z nadrukami sublimacyjnymi mogą nosić wszyscy, bez względu na wiek. Poza tym zadrukowany materiał zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza. Mało tego, koszt produkcji również jest niski. Zarówno sprzęt, jak i pozostałe materiały są stosunkowo tanie w porównaniu do ich odpowiedników, których używa się w innych technologiach.

Druk sublimacyjny pozwala szybko i tanio wykonać produkty reklamowe, które zachwycają swym wyglądem, przez co przyciągają wzrok. Gadżety reklamowe znakowane za pomocą druku sublimacyjnego są bardzo dobrej jakości. Właśnie dlatego tak wiele firm chętnie sięga po to rozwiązanie. Kiedy tylko odbierzesz pierwsze gratisy, na których widoczny jest nadruk sublimacyjny, to szybko docenisz tę technikę. Sprawia ona, że nazwa Twojej marki zostanie odpowiednio zaprezentowana, a jej rozpoznawalność się zwiększy. Już teraz zadbaj o swój wizerunek!

Popularne wpisy w Akademii Gadżetów:

Jak wybrać gadżet reklamowy dla firmy lub kampanii?
Wspólne trenowanie — jak zachęcić pracowników do sportu?
Z własnym kubkiem — zadbaj o środowisko oraz własny portfel
Długopisy reklamowe to wciąż dobra forma promocji? Sprawdzamy!
Kubki Reklamowe - Gadżet uniwersalny
Antystresy reklamowe - idealny gadżet firmowy
Ekologiczne gadżety reklamowe - obowiązkowy trend dla wszystkich firm
Jak księgować gadżety reklamowe w 2020 r?
Opaski silikonowe w reklamie firmy
Słodycze Reklamowe - dla czego jakość jest ważna?
Artykuły Reklamowe
Parasole reklamowe, czyli użyteczne i pożyteczne w jednym
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
TOP 5 - Gadżety do kuchni
TOP5 - Najlepsze gadżety dla dzieci
Wyjątkowe i ciekawe breloki reklamowe, które wybrać?
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu - maseczka higieniczna
Gadżety podróżnicze - Niezbędnik podczas każdej podróży
Nasze TOP10 najlepszych słodyczy reklamowych

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.