Wzornik Pantone – co to jest?

Środa, 19 Styczeń 2022

Ile to razy, oddając do druku jakieś materiały, byłeś zdziwiony tym, jak danej kolory przedstawiają się fizycznie? Często odbiegały one od tego, co widoczne było na monitorze.

Ile to razy, oddając do druku jakieś materiały, byłeś zdziwiony tym, jak danej kolory przedstawiają się fizycznie? Często odbiegały one od tego, co widoczne było na monitorze. Ma to związek ze skalą kolorystyczną i z określonymi paletami. Aby mieć pewność, że wybrane przez nas barwy będą wiernie odwzorowane, warto używać wzornika Pantone. W artykule odpowiadamy na następujące pytania:

  • Czym jest wzornik Pantone?
  • Czym różni się wzornik CMYK, RGB i Pantone?
  • Gadżety reklamowe drukowane wg. palety Pantone – dlaczego warto?
  • Jaki wzornik Pantone kupić?
  • Jak wybrać kolor z palety Pantone?

Czym jest paleta Pantone?

Wzorniki CMYK to coś, o czym słyszała niemalże każda osoba, która kiedyś oddawała coś do druku. Wydawać by się mogło, że mieszając te 4 barwy (Cyan, Magenta, Yellow i Black), możemy uzyskać dowolny kolor. Nie jest to jednak prawdą.

Nieco inaczej sprawa wygląda z Pantone. Wzornik ten stanowi międzynarodowy system kolorystyczny. Skala została opracowana przez firmę poligraficzną Instytute Pantone z USA. Paleta jest stosowana w projektowaniu graficznym do druku, ale też w wersji komputerowej. Korzystają z niej zarówno mniejsze firmy, jak i te największe. Dzięki temu nie ma problemy z barwami i z poszczególnymi odcieniami.

Kolory Pantone oznaczane są numerami i dodatkowymi wyróżnikami (opisującymi różne dodatkowe atrybuty – np. połysk). Podstawowa skala zawiera aż 1761 kolorów. Z kolei wzornik Pantone Plus zawiera niemalże 2 tysiące kolorów podstawowych, a dodatkowo także kolory pastelowe, neonowe i metaliczne. Paleta kolorów Pantone to barwy powstające poprzez zmieszanie aż 18 pigmentów. Daje to nieograniczone możliwości. Wybierając kolor, warto sięgnąć po taką uniwersalną bazę kolorów, z którą mają do czynienia wszystkie osoby zajmujące się projektowaniem i drukiem.

Wzornik CMYK, RGB a Pantone

  • RGB – to, co na ekranie

RGB jest skrótem od nazw kolorów Red, Green i Blue. Barwy te umożliwiają tworzenie wielu pochodnych kolorów. Skala ta jest widoczna na ekranach urządzeń cyfrowych – czyli na laptopach, tabletach, smartfonach. Czerwony, Zielony i Niebieski po zmieszaniu dają mnóstwo opcji. Warto zauważyć, że poszczególne kolory składają się z położonych blisko siebie kropek, które świecą w różnym natężeniu. Właśnie dlatego wydrukowane materiały, stworzone do działań online, mogą wglądać zupełnie inaczej, kiedy się je wydrukuje. Skala RGB nie jest tą, przeznaczoną do druku.

  • CMYK – to, co w druku

CMYK, czyli Cyan, Magenta, Yellow oraz Black (Key), to podstawowy wzornik, z którym mamy najczęściej do czynienia w drukarni. CMYK obowiązuje w poligrafii. Z połączenia pierwszych trzech barw (Cyan, Magenta, Yellow) teoretycznie wychodzi kolor czarny, jednak kiedy mu się dokładnie przyjrzymy, to okazuje się, że jest to ciemnobrązowy. Stosując wzornik CMYK, musimy być świadomi tego, że samo mieszanie kolorów odbywa się podczas drukowania. W drukach kiepskiej jakości zauważymy kropki właśnie w danych kolorach. Oddając materiały do druku, należy zwrócić uwagę na to, by były one w skali CMYK minimum (nie w RGB).

  • Pantone – wierne odwzorowanie

Pantone daje nieograniczone możliwości. Ta ujednolicona skala zawsze pozwala dobrać odpowiedni kolor. Farby pantonowskie zawsze mają taki sam odcień. Tymczasem barwy na ekranie monitora przedstawiają się inaczej niż na nadruku. Korzystając ze wzornika Pantone, możemy tego uniknąć. Podając numer koloru, możemy zmniejszyć ryzyko tego, że barwa będzie wyglądała zupełnie inaczej na nadruku. Paleta pokazuje, jak dany kolor przedstawia się fizycznie. Bez względu na to, jaka drukarnia wydrukuje nasze materiały, kolor będzie zawsze wyglądał tak samo. Z Pantone korzystają wszystkie znane i cenione firmy i korporacje. Niektóre barwy są po prostu nieosiągalne w skali CMYK.

Spośród wszystkich skali nieograniczone możliwości daje właśnie Pantone. Wzorniki wiernie odzwierciedlają kolory. Kolorów z palety Pantone używa się również po to, by uniknąć efektów złego spasowania form drukowych (co jest częste w przypadku druku offsetowego lub flexodruku). 

Gadżety reklamowe z drukiem wg. Palety Pantone

Jak wiadomo, kubki reklamowe to bardzo skuteczne gadżety reklamowe. Według badań są one używane nawet po kilku latach od ich otrzymania. Wykorzystując je w swojej kampanii, warto więc postawić na najwyższą jakość. Kubki Pantone zapewniają ją. Zamawiając je u nas, masz pewność, że będą się one odpowiednio prezentować, a grafika i logo zostaną odzwierciedlone w 100%. Zachowanie zgodności kolorów jest kluczowe w działaniach marketingowych. Wpływa to na rozpoznawalność marki. Decydując się na kubek Pantone, na pewno będziesz zadowolony. W Artigraf posiadamy doświadczenie z tą paletą kolorów. Gwarantujemy klientom, że poszczególne barwy będą dokładnie takie, jak te wybrane. Podkreślamy, że farby pantonowskie zawsze mają taki sam odcień. Klienci mogą wybrać kolor z oryginalnego wzornika, a nie z tego, co widzą na ekranie monitora.

Jak wybrać kolor z palety Pantone?

Należy podkreślić, że nawet w tym przypadku nie można polegać na tym, co pokazuje ekran. Wzorniki Pantone warto posiadać fizycznie – dzięki temu wiemy, z jaką barwą mamy naprawdę do czynienia. Wydrukowany i certyfikowany wzornik będzie nam służył naprawdę długo. Kolory z palety powinno się wybierać przy świetle dziennym. W zależności od podłoża druku używa się następujących wzorników:

  • Pan­tone For­mula Guide Coated (podłoże powlekane)
  • Pan­tone For­mula Guide Unco­ated (podłoże niepowlekane)
  • Pan­tone For­mula Guide Matte (podłoże matowe)
  • Pan­tone Color Bridge Coated Euro (porównanie kolorów Pantone i CMYK)
  • Pan­tone 4-color pro­cess guide coated (podłoże powlekane)
  • Pan­tone 4-color pro­cess guide unco­ated (podłoże niepowlekane)

Co ciekawe, jakiś czas temu firma Pantone inc. wpadła na pomysł, by przygotować system wskazujący na odpowiedniki barw Pantone w RGB i w CMYKu. Koncept ten został jednak szybko porzucony.

Jaki wzornik Pantone kupić?

Na rynku dostępnych jest masa wzorników Pantone. Koszt porządnej „pantoniarki” to nawet kilkaset złotych. Zdecydowanie mniej zapłaci się za paletę, która zawiera ograniczoną ilość kolorów. Chcąc zaoszczędzić, zwróćmy uwagę, czy kupujemy wzornik z barwami przeznaczonymi do druku na podłożach powlekanych, połyskujących, grubszych papierach, foliach; czy też na tzw. papierach gazetowych. Te drugie przyjmują mniejszą ilość farb. Przed podjęciem decyzji o tym, jaką paletę Pantone kupić, przemyśl swoje potrzeby i zastanów się, czy nie warto dopłacić i mieć jeden rozbudowany wzornik.

Co ciekawe, Pantone Color Institute od lat publikuje raport na temat kolorów najmodniejszych w danym roku. Zestawienie stanowi inspirację dla projektantów mody, architektów, producentów kosmetyków, twórców stron internetowych. Warto zwrócić uwagę na raport – może być on przydatny w każdej branży.

Popularne wpisy w Akademii Gadżetów:

Artigraf w zasięgu ręki
Artigraf na targach
Facebook - więcej krótkich filmików reklamowych
Hu! hu! ha! Nasza zima… nie taka zła?
Odzież reklamowa ze znakowaniem
Artigraf na Targach RemaDays Warsaw 2016
Dlaczego inwestycja w gadżety firmowe się opłaca?
Gadżety reklamowe, czyli jak z pomysłem promować firmę
USB - najpopularniejszy gadżet firmowy
Zwiększ rozpoznawalność marki.
Gadżety reklamowe – 3 propozycje, które nigdy nie zawiodą
Budowanie relacji z otoczeniem poprzez gadżety
Kubki Reklamowe, kubki z logo, kubki z nadrukiem
Badanie rynku upominków reklamowych.
Jak stać się „ECO” od Nowego Roku?
5 gadżetów, których nie może zabraknąć w Twoim biurze
Jak się przygotować do podróży służbowej
Muzyka w każdym miejscu - jak o to zadbać?
Z jakiego powodu warto inwestować w Gadżety Reklamowe?
Integracja pracowników — zadbaj o gadżety reklamowe na piknik

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.