Jak prawidłowo zaksięgować firmowy upominek reklamowy?

Środa, 3 Sierpień 2022

Rozliczanie gadżetów reklamowych może być kłopotliwe dla wielu przedsiębiorców. Podpowiadamy, jak księgować takie zakupy oraz na które elementy należy zwrócić szczególną uwagę.

Księgowanie kosztów reklamy – o czym należy pamiętać?

Zakup gadżetów reklamowych może być doskonałym sposobem na skuteczną reklamę, a także miły upominek. Musisz jednak pamiętać, jak księgować takie podarki i czy wydatki na pewno można wliczyć w koszty. Bardzo ważnym aspektem jest również kwestia związana z odliczeniem podatku VAT.

Znana maksyma głosi, że nieznajomość prawa szkodzi, a niuanse podatkowe tylko to potwierdzają. Wystarczy jednak skorzystać z kilku praktycznych wskazówek, aby móc legalnie i bez stresu rozliczać długopisy reklamowe, kubki, cukierki i pozostałe produkty, na których widnieje logo Twojej firmy. W tym poradniku odpowiemy na wszystkie nurtujące pytania. Dowiedz się więcej i ciesz się spokojem.

Zakup materiałów księgowanie

Musisz pamiętać, że wręczenie klientowi bądź potencjalnemu pracownikowi upominku z logo Twojej firmy, próbki produktu lub innych gadżetów reklamowych stanowi działanie marketingowe. Zwróć również uwagę, że wydatki na reklamę możesz umieszczać w kosztach podatkowych. Jednak wydatek przeznaczony na reprezentację przedsiębiorstwa nie powinien być wliczany do kosztów uzyskania przychodu.

Przepisy nie dla każdego mogą być klarowne, więc śpieszymy z wyjaśnieniem. Zatem gadżety z logo firmy a koszt uzyskania przychodu? Na co zwrócić uwagę? Otóż zakup kubków, długopisów czy innych upominków zalicza się do tej pierwszej grupy. To oznacza, że wszystkie Twoje wydatki na działania marketingowe, które promują firmę przez wręczenie drobnych upominków, możesz włączyć w koszty podatkowe. To doskonała wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą oszczędzić nieco pieniędzy, a jednocześnie zadbać o reklamę. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku reprezentacji przedsiębiorstwa, o czym dowiesz się za chwilę.

Gadżety reklamowe a koszty uzyskania przychodu

Zwróć uwagę, że gadżety reklamowe można zaliczyć jako koszty uzyskania przychody, gdy faktycznie mają związek z działaniami przedsiębiorstwa. Jako właściciel musisz potrafić udowodnić te zależności w celu dokonania rozliczenia.

Najprościej mówiąc, koszty uzyskania przychodu zmniejszają wielkość przychodu, dzięki czemu możesz otrzymać dochód, który będzie podstawą opodatkowania. Im koszty są wyższe, tym niższy będzie podatek. Z takich możliwości korzysta wielu przedsiębiorców czy osób odpowiedzialnych za finanse w firmach. Jednak reklama a koszty uzyskania przychodu to zagadnienie, które nadal wywołuje zakłopotanie. Warto więc znać wszystkie drobne niuanse, aby osiągnąć jak najwięcej korzyści.

Każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup gadżetów reklamowych, ponosi pośrednio lub bezpośrednio koszty związane z uzyskanymi przychodami, a także koszty zabezpieczające źródło przychodów i mowa tu np. o wydatkach na działania marketingowe. Na tej podstawie, można łatwo rozwiązać problem – kubki czy długopisy z logo firmy a koszty i potraktować wydatki jako koszty uzyskania przychodu.

Czy dotyczy to wszystkich przedmiotów? O ile z długopisami czy kubkami nie będzie żadnego problemu, musisz zwracać szczególną uwagę przy zakupie prezentów luksusowych. Otóż reprezentacja i reklama w firmie to różne pojęcia. Wartościowe prezenty, które nie są przeznaczone do masowego odbiorcy, mają już charakter reprezentacji i nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Zdecydowanie nie ma tu mowy o reklamie, a o kształtowaniu wizerunku marki. Każdy przedsiębiorca powinien umieć rozróżnić te aspekty, aby móc podejmować właściwe decyzje i nie narazić się na przykre konsekwencje prawne.

Gadżety reklamowe z logo firmy a VAT

W tym przypadku również musisz zwrócić uwagę na kilka zapisów prawnych. Przede wszystkim przy zakupie gadżetu, którego cena bez kwoty podatku w momencie przekazania nie przekracza 10 zł, nie spoczywa na Tobie obowiązek wykazania VAT. Ponadto nie musisz prowadzić ewidencji osób obdarowywanych, jeśli łączna suma wartości upominków dla jednej osoby nie przekroczy 100 zł.

Jeżeli cena jednostkowa upominku kwotę 100 zł przekracza, opodatkowanie będzie konieczne. Zdarza się jednak, że przy zakupie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Dlatego zwracaj uwagę na wszystkie szczegóły. Dzięki temu zawsze dowiesz się, jak księgować i o czym należy pamiętać.

Prezenty dla pracowników księgowanie

Wszystkie rozwiązania, które dotyczą kosztów na reklamę wyszczególnione w księgach rachunkowych, muszą być widoczne w dokumentacji, która opisuje zasady rachunkowości w przedsiębiorstwie. Pamiętaj również, że księgi rachunkowe powinny być prowadzone w taki sposób, aby można było wyliczyć wysokość dochodu dla celów podatkowych. Ważne są również podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku za rok obrotowy.

Jak księgować koszty? Wydatki związane z reklamą (również gadżety reklamowe) powinny być ujęte w księgach rachunkowych jako ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki. Można je księgować również na koncie „Koszty według rodzajów” lub na koncie zespołu 5. Ponadto uda się je zaksięgować jako  „Pozostałe koszty rodzajowe” bądź „Zużycie materiałów i energii”.

Aby wszystkie prezenty księgować prawidłowo, musisz również zwrócić uwagę na właściwe wypełnienie faktury. Wydatki związane z zakupem upominków możesz ująć w kosztach tuż po zakupie, stosując odpowiednie zapisy.

Ewidencja księgowa, która dotyczy kosztów reklamy lub reprezentacji może wyglądać w taki sposób.

  • Wn konto 40-6 „Pozostałe koszty rodzajowe” (w analityce –  koszty reklamy lub koszty reprezentacji)
  • Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”

oraz równolegle

  • Wn konto 52 „Koszty sprzedaży” lub konto 55 „Koszty zarządu”,
  • Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów".

W ten sposób możesz rozliczyć materiały reklamowe a VAT i poradzić sobie ze wszystkimi szczegółami. Jeżeli jednak nie wiesz, jak księgować, najlepiej skontaktuj się ze sprawdzonym biurem rachunkowym. Dzięki temu uzyskasz pewność, że wszystkie rozliczenia przebiegają prawidłowo. To również doskonała propozycja dla przedsiębiorców, którzy nie mają zbyt wiele czasu na samodzielne wyliczenia.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Upominki reklamowe to bez wątpienia doskonały sposób na promocję przedsiębiorstwa. Możesz je kupować i wręczać klientom. Musisz jednak zwracać szczególną uwagę na kwestie związane z rozliczeniami. Pamiętaj, że w naszym poradniku przedstawiliśmy te najważniejsze zasady, a prawo podatkowe może się bardzo szybko zmienić, dlatego warto na bieżąco śledzić informacje.

Jeżeli wiesz, jak rozliczyć gadżety reklamowe a VAT i znasz się na przepisach, wsparcie biura rachunkowego nie będzie potrzebne. Jeśli jednak obawiasz się błędów, które mogą przyczynić się do poważnych kar, zdecydowanie warto postawić na wsparcie profesjonalistów. Tego typu usługi nie są zbyt drogie, a pozwolą Ci zachować spokój. To również świetna opcja dla przedsiębiorców, którzy po prostu chcą oszczędzić nieco czasu.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Gadżety reklamowe - jak wyróżnić swoją firmę w tłumie konkurencji?
Kubek świąteczny - niezawodny prezent firmowy
Parasole reklamowe – gadżet reklamowy na wiosnę
Gadżety reklamowe – dlaczego warto z nich korzystać?
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Czy długopisy reklamowe faktycznie sprawdzają się jako gadżet reklamowy?
Notes reklamowy - gadżet nie tylko na nowy rok!
Szklane kufle z nadrukiem – jakie wybrać?
Reklamowe gadżety do kuchni, przydatne na co dzień
Ekologiczne gadżety reklamowe z logo – czy warto?
Artykuły higieniczne - podstawa higieny
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
Etui na wizytówki z nadrukiem - gadżet dla każdego przedsiębiorcy

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.