Materiały reklamowe i informacyjne a VAT

Poniedziałek, 29 Sierpień 2022

Zastanawiasz się, czy prezenty reklamowe podlegają opodatkowaniu VAT? W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje, dzięki którym przepisy staną się dużo łatwiejsze.

Zastanawiasz się, czy prezenty reklamowe podlegają opodatkowaniu VAT? W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje, dzięki którym przepisy staną się dużo łatwiejsze.

Prezenty dla klientów a VAT

Na początku warto zajrzeć do przepisów. Otóż ustawa o VAT mówi o nieodpłatnym przekazaniu lub zużyciu towarów na osobiste cele podatnika, pracowników, byłych pracowników, wspólników, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, udziałowców, członków stowarzyszenia czy organów stanowiących osoby prawne. W takiej sytuacji darowizny zrównane są z odpłatną dostawą towarów, gdy podatnikowi przysługuje częściowe lub całkowite prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o wysokość kwoty podatku, który naliczany jest na podstawie nabycia, importu czy wytworzenia towarów bądź ich części.

Jeżeli przekazaniu towarów towarzyszy obowiązek opodatkowania podatkiem VAT, stosowane są stawki takie same, jak przy sprzedaży towaru. Pamiętaj, że obowiązek podatkowy zachodzi w momencie dostawy towaru. Natomiast opodatkowaniu VAT nie podlega darmowe przekazanie towarów, które stanowią prezenty o małej wartości. Mowa tu również o próbkach produktów, przekazywanych na cele związane z firmą podatnika.

Próbki towaru i prezenty a VAT

Prezenty małej wartości to towary przekazywane przez podatnika jednej osobie, których wartość łączna nie przekracza kwoty 100 zł w roku podatkowym. Podatnik musi jednak prowadzić ewidencję z uwzględnieniem tożsamości obdarowanych osób. Wyjątkiem jest sytuacja, w której jednostkowa cena zakupu towaru nie przekracza 10 zł. Wówczas nie ma konieczności wpisu do takowego dokumentu.

W dodatku wielu podatników pyta – prezenty o małej wartości 100 zł netto czy brutto? Otóż limit ten dotyczy kwoty netto. Podobnie jak zależność prezenty do 10 zł a VAT.

Należy również wspomnieć, czym jest próbka towaru. Mowa tu o egzemplarzu towaru lub jego niewielkiej ilości, która pozwala na ocenę właściwości i cech w postaci końcowej. Jednak kluczowym aspektem jest tu cel wręczenia próbki. Powinno to służyć promocji towaru, a nie zaspokojeniu potrzeb końcowego odbiorcy, pod warunkiem, że taka sytuacja jest z promocją związana i ma cechy, które mogą skłonić odbiorcę do zakupu.

Wymienione przepisy mówią, że próbki i prezenty o małej wartości nie podlegają opodatkowaniu VAT. Pamiętaj jednak, aby dokładnie zweryfikować, czy dany towar wpisuje się w zakres tychże definicji.

Gadżety reklamowe a walor konsumpcyjny

Jak wspomnieliśmy wcześniej opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów zależne jest od wartości poszczególnych produktów. Wiesz już, że prezenty o niskiej wartości nie podlegają obowiązkowi VAT, lecz jak należy postępować w przypadku droższych upominków? Istotnym aspektem jest pojęcie kryterium wartościującego. Pamiętaj, że towary o charakterze reklamowym również stanowią dla konsumenta walor konsumpcyjny.

Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, że podobne zasady obowiązują np. przy przekazywaniu notesów firmowych czy kalendarzy z logo firmy. Przedmioty te mają wartość użytkową. Jeśli nie są to prezenty o małej wartości, ich nieodpłatne przekazanie może wiązać się z opodatkowaniem VAT.

W momencie przekazania towaru o wartości użytkowej, następuje przysporzenie majątkowe, więc zachodzi obowiązek VAT. Aspekty te są kluczowe dla rozwiązań podatkowych oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji. Dużą pomocą mogą być usługi biura rachunkowego

Warto dodać, że przekazywanie katalogów produktów, plakatów reklamowych, ulotek, czy innych materiałów informacyjnych nie stanowi charakteru konsumpcyjnego. Wtedy nie zachodzi zależność – prezenty dla klientów a VAT. Ponadto najczęściej są to prezenty o małej wartości VAT.

Takie zasady obowiązują również przy wręczaniu droższych towarów przeznaczonych do reklam produktów. To np. stojaki, flagi, banery, czy standy. Te nie mają wartości konsumpcyjnej i użytkowej dla przyjmującego, a ich celem jest reklama przez odpowiednią ekspozycję oraz zwiększenie wartości obrotu. 

Prezenty dla pracowników a VAT – o czym jeszcze warto pamiętać?

Skoro znasz już zależności – prezenty małej wartości a VAT, warto wspomnieć o kilku niuansach. Przede wszystkim prawo podatkowe nie zawsze jest proste i czasami wymaga szczegółowej interpretacji. Przykładem może być przekazanie blogerkom modowym ubrań przez firmę odzieżową. Okazuje się, że taka czynność stanowi zarówno reklamę, jak i służy zaspokajaniu potrzeb odbiorcy, gdyż ubrania mogą być wykorzystywane prywatnie. To sprawia, że zachodzi obowiązek podatkowy.

Jeśli więc nie wiesz, jak rozwiązać kwestie opodatkowania – prezenty o małej wartości a VAT, najlepiej skorzystać z usług sprawdzonego biura rachunkowego. Specjaliści pomogą Ci w wyborze najlepszych rozwiązań podatkowych, a jednocześnie udzielą wielu praktycznych wskazówek. Dzięki temu zaoszczędzisz wiele pieniędzy i uchronisz się przed konsekwencjami ewentualnych pomyłek. Ponadto zyskasz wiele wolnego czasu, który wcześniej należało poświęcić na zawiłości podatkowe. Prowadzenie firmy wcale nie musi być trudne!

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Gadżety reklamowe - jak wyróżnić swoją firmę w tłumie konkurencji?
Kubek świąteczny - niezawodny prezent firmowy
Parasole reklamowe – gadżet reklamowy na wiosnę
Gadżety reklamowe – dlaczego warto z nich korzystać?
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Czy długopisy reklamowe faktycznie sprawdzają się jako gadżet reklamowy?
Notes reklamowy - gadżet nie tylko na nowy rok!
Szklane kufle z nadrukiem – jakie wybrać?
Reklamowe gadżety do kuchni, przydatne na co dzień
Ekologiczne gadżety reklamowe z logo – czy warto?
Artykuły higieniczne - podstawa higieny
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
Etui na wizytówki z nadrukiem - gadżet dla każdego przedsiębiorcy

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.