Nabycie gadżetów z firmowym logo - czy to koszt dla firmy?

Poniedziałek, 29 Sierpień 2022

Kupujesz gadżety reklamowe i zastanawiasz się, jak dokonać prawidłowych rozliczeń? To łatwiejsze niż może się wydawać. W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje!

Kupujesz gadżety reklamowe i zastanawiasz się, jak dokonać prawidłowych rozliczeń? To łatwiejsze niż może się wydawać. W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje!

Czym jest koszt uzyskania przychodu?

Zacznijmy od podstaw. Jednym z atutów prowadzenia działalności gospodarczej przy rozliczeniu na zasadach ogólnych jest możliwość zmniejszenia przychodu o koszty, które ponosi ponosi przedsiębiorca w związku z zakupami na potrzeby firmy. W ten sposób można obniżyć kwotę podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego. Czy jednak zakup materiałów reklamowych można w ten sposób traktować? Czas przyjrzeć się przepisom.

Otóż koszty uzyskania przychodów to najczęściej wydatki poniesione dla osiągnięcia przychodu, zachowania go lub zabezpieczenia źródła finansów. Natomiast dochód to przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodu. Przedsiębiorca otrzymuje go po dokonaniu wszystkich rozliczeń. Mowa tu głównie o składkach ZUS.

Te podstawowe pojęcia pozwalają łatwiej zrozumieć niuanse związane z prowadzeniem firmy, choć wielu przedsiębiorców nadal zastanawia się nad zależnością – gadżety z reklamowe z logo firmy a VAT. Po lekturze kolejnych części poradnika rozliczenie stanie się dużo łatwiejsze.

Gadżety z logo firmy a koszt uzyskania przychodów

Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że nie wszystkie wydatki związane z uzyskaniem przychodu będą kwalifikowane jako kosztu jego uzyskania. Polskie prawo jasno wskazuje listę wydatków na firmę, które jednak nie wpisują się do tej kategorii. Mowa tu głównie o wydatkach na reprezentację oraz osobiste potrzeby podatnika. Przedsiębiorca powinien wiedzieć, jaka jest różnica między reprezentacją a reklamą.

Szczegółowe informacje możesz znaleźć w aktach prawnych. Według regulacji Ministerstwa Finansów z dnia 23 grudnia 2019 roku, wydatki na reklamę mogą być uwzględnione w księdze przychodów i rozchodów, jako pozostałe wydatki (kolumna 13).

Czym jest reklama?

Pojęcie to oznacza działanie podmiotu gospodarczego, które ma na celu kształtowanie popytu na określone usługi, towary lub markę przez zachęcanie potencjalnych klientów do zakupów. Pamiętaj również, że te działania mogą również obejmować wykorzystywanie środków masowego przekazu czy rozpowszechnianie logo marki.

Wszystkie te czynności można uznać za reklamę, jeżeli są podejmowane, aby zwiększyć rozpoznawalność firmy czy oferty. Natomiast cech reklamy nie mają działania, które polegają na wydawaniu prezentów klientom, którzy stale współpracują z przedsiębiorstwem. Wówczas wydatków na zakup gadżetów nie należy traktować jako koszty poniesione na reklamę, nawet jeśli mają logo firmy. Ów przypadek stanowi reprezentację, czyli działania na rzecz stworzenia wizerunku firmy i kreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oznacza to, że wydatki na gadżety logo nie stanowią koszty uzyskania przychodu.

Gadżety dla klientów – kiedy stanowią formę reklamy?

Bardzo często kubki, długopisy, akcesoria komputerowe z logo firmy oraz inne drobne przedmioty wręczane są jako upominki dla kontrahentów. To skuteczny sposób na utrzymanie pozytywnych relacji i troska o wizerunek firmy. Niekiedy przedsiębiorcy kupują prezenty bez logo, które przeznaczone są dla najważniejszych klientów. Mogą być to np. bilety na wydarzenia kulturalne. W jaki sposób należy traktować upominki dla kontrahentów i rozliczyć się zgodnie z obowiązującym prawem?

Jak już wcześniej ustaliliśmy, gadżety reklamowe z logo firmy nie zawsze mogą być zaliczane do wydatków związanych z kosztami uzyskania przychodu. Należy więc zastanowić się, czy zakupy stanowią koszty reklamy, czy reprezentacji. Kluczowym aspektem jest tu wartość oraz charakter upominków. Nie bez znaczenia są również okoliczności ich wręczania.

Kiedy więc wręczanie gadżetów stanowi formę reklamy? Otóż są to upominki o niewielkiej wartości, które mają logo firmy i są masowo wydawane zarówno obecnym, jak i potencjalnym klientów. Takie przedmioty nie mają charakteru reprezentacji i można je z powodzeniem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jednak przy wydatkach, które mają na celu wzmocnić prestiż marki, mowa już o reprezentacji i podatnik nie może zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodu.

Skoro znasz już zależność gadżety reklamowe a koszty uzyskania przychodów, możesz dokonać prawidłowego rozliczenia. Pamiętaj jednak, że przepisy podatkowe mogą się zmieniać, dlatego warto śledzić najnowsze informacje. Ponadto dobrze jest korzystać z usług polecanych biur rachunkowych. Eksperci pomogą Ci rozróżnić wydatki poniesione na reprezentację i reklamę oraz zaproponują korzystne rozwiązania podatkowe. Wsparcie specjalistów pozwoli Ci również zaoszczędzić wiele czasu, a także uchroni Cię przed ryzykiem kar za ewentualne nieprawidłowości w dokumentach.

Pamiętaj, aby nasze wskazówki zawsze mieć pod ręką i wracać do nich w razie wątpliwości związanych z rozliczeniami. Dzięki temu zarządzanie wydatkami stanie się dużo łatwiejsze. Przepisy podatkowe wcale nie muszą być trudne, lecz należy zwracać uwagę na każdy szczegół.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Gadżety reklamowe - jak wyróżnić swoją firmę w tłumie konkurencji?
Kubek świąteczny - niezawodny prezent firmowy
Parasole reklamowe – gadżet reklamowy na wiosnę
Gadżety reklamowe – dlaczego warto z nich korzystać?
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Czy długopisy reklamowe faktycznie sprawdzają się jako gadżet reklamowy?
Notes reklamowy - gadżet nie tylko na nowy rok!
Szklane kufle z nadrukiem – jakie wybrać?
Reklamowe gadżety do kuchni, przydatne na co dzień
Ekologiczne gadżety reklamowe z logo – czy warto?
Artykuły higieniczne - podstawa higieny
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
Etui na wizytówki z nadrukiem - gadżet dla każdego przedsiębiorcy

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.