Upominki w działalności - jak je rozliczać

Czwartek, 4 Sierpień 2022

Zastanawiasz się, jak rozliczyć upominki z logo firmy? To wcale nie musi być trudne! W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje. Przekonaj się, o czym należy pamiętać i sprawdź, ile możesz zyskać.

Upominki promocyjne a reklama

Każdy przedsiębiorca doskonale wie, jak ważne są działania marketingowe. Odpowiednia reklama wpływa na wzrost sprzedaży produktów i usług przez docieranie do szerokiego grona klientów. Jednym z popularnych rozwiązań są gadżety reklamowe, które można umieścić w sklepie internetowym firmy. Temat ten często wywołuje zakłopotanie u przedsiębiorców, gdyż informacje związane z rozliczeniami bywają dosyć zawiłe. W tym poradniku znajdziesz wszystkie szczegóły w przystępnej formie!

Czy upominki z logo stanowią koszt?

Przede wszystkim pamiętaj, że do kosztów uzyskania przychodu możesz zaliczyć wydatki na reklamę, lecz nie na reprezentację. Koszty zakupu gadżetów w ramach promocji i reklamy nie są kwalifikowane do kosztów podatkowych na zasadach ogólnych. Natomiast wydatki na reprezentację są uwzględnione w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych. Mówi o tym ustawa o PIT. Chociaż wydatki te związane są z przychodem podatnika, nie będą stanowić kosztów podatkowych.

Najprościej mówiąc, możliwość uwzględnienia wydatków na zakup upominków w kosztach uzyskania przychodu zależy od tego, czy mowa o gadżetach, które pełnią funkcję informacyjno-reklamową, czy jednak wykazują cechy reprezentacji. Celem reklamy jest przekazanie klientom czy kontrahentom informacji o produktach lub usługach oraz zachęcenie ich do zakupu. Z kolei reprezentacja  to działania, które obejmują budowanie wizerunku firmy i relacji z klientami bądź kontrahentami. Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, jak rozróżnić te aspekty, gdyż ma to wpływ na możliwości związane z rozliczaniem.

Do kosztów podatkowych można z powodzeniem zaliczyć darmowe upominki dla firm, o ile ich wartość nie jest znacząca. Mowa tu o wielu popularnych przedmiotach np. w postaci kubków, notesów czy długopisów. Jednak mogą to być również produkty wytworzone przez przedsiębiorstwo.

Musisz jednak pamiętać, że droższe produkty w postaci wysokiej jakości piór, portfeli czy sprzętu elektronicznego przeznaczone tylko dla określonych kontrahentów mogą być zinterpretowane przez urząd skarbowy jako wydatki reprezentacyjne.

Upominki dla firm a przychód podatkowy

Zwróć uwagę, że otrzymane upominki z logo firmy przez osobę fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie podlegają opodatkowaniu, o ile zachodzą okoliczności uwzględnione w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Na jego mocy, wolna od podatku od osób fizycznych jest wartość nieodpłatnych świadczeń, które otrzymane są od świadczeniodawcy w związku z reklamą lub promocją i nie przekracza 200 zł. Zwolnienie nie zachodzi, gdy świadczenie dokonane jest dla pracownika świadczeniodawcy bądź osoby, która pozostaje w stosunku cywilnoprawnym ze świadczeniobiorcą.

Pamiętaj jednak, że kwota 200 zł dotyczy wyłącznie wartości jednorazowego upominku. Jeżeli osoba fizyczna otrzyma ich więcej, a wartość łączna przekroczy tę kwotę, przychód będzie ze zwolnienia korzystał. Jeżeli jednak jednorazowa wartość upominku w ramach reklamy będzie wyższa od 200 zł, kwota podlega opodatkowaniu w całości.

Jak rozliczyć upominki? Otóż firma, która je wydała, powinna sporządzić imienną informację PIT-11, w której wykaże wartość przekazanych przedmiotów. Ponadto w terminie do końca lutego kolejnego roku podatkowego należy przekazać informację podatnikowi, a do końca stycznia właściwemu miejscowo urzędowi skarbowemu. Z kolei osoba, która otrzymała upominek, ma obowiązek wykazać przychód w zeznaniu rocznym.

Zdarza się, że upominek promocyjny bądź reklamowy otrzymuje przedsiębiorca w związku z zakresem prowadzonej działalności. Wtedy na osobie, która wręcza prezent, nie ciążą obowiązki podatkowe. Jednak osoba obdarowana uzyskuje przychód z tytułu działalności gospodarczej (wartość upominku nie ma tu znaczenia) Inaczej jest w przypadku, gdy upominek nie ma wartości handlowej i nie jest przedmiotem obrotu. Wówczas nie ma mowy o przychodzie podatkowym.

Trudno nie zauważyć, jak wiele niuansów obejmuje prawo podatkowe. Warto jednak pamiętać o wszystkich wymienionych tu aspektach i wiedzieć, w jaki sposób należy rozliczać upominki promocyjne. Pomoże Ci to zaoszczędzić wiele pieniędzy i prowadzić firmę bez komplikacji podatkowych.

Upominki w działalności a VAT

Jeśli kupujesz upominki z logo, które związane są z czynnościami opodatkowanymi, masz prawo do odliczenia VAT od zakupu. Wówczas przekazanie gadżetów kontrahentom może być związane z obowiązkiem zapłaty podatku VAT. Dlaczego tak się dzieje? Otóż wręczenie towarów, które należą do przedsiębiorstwa, traktowane jest jak dostawa.

Z drugiej strony nie zapłacisz podatku VAT, jeżeli gadżety reklamowe spełnią definicję prezentu o małej wartości. Należy jednak dobrze przyjrzeć się przepisom, aby określić, o jakich upominkach mowa. Otóż są to prezenty o wartości, która w roku podatkowym nie przekroczy 100 zł. Musisz jednak pamiętać o ewidencji, która pozwoli na ustalenie tożsamości obdarowywanych osób. Opodatkowaniu nie podlegają również prezenty, których nie uwzględniono w ewidencji, a w momencie przekazania ich wartość nie przekroczy 10 zł.

Uproszczając – jeżeli przekazujesz kontrahentowi prezent o wartości poniżej 10 zł, wydanie go będzie zwolnione z VAT. Jednak prezent o wyższej wartości będzie zwolniony z VAT, jeżeli wartość przekazywanych podarunków jednej osobie nie przekroczy w jednym roku 100 zł i będziesz prowadzić ewidencję.

Przy zakupie i wręczaniu upominków musisz więc zwrócić uwagę na szereg ważnych detali związanych z prawem podatkowym. Warto dodać, że ono czasami się zmienia, a jako przedsiębiorca powinieneś być na bieżąco ze wszystkimi niuansami. Odpowiednia wiedza pozwoli Ci prowadzić biznes bez żadnego ryzyka. Natomiast wybór błędnych rozwiązań podatkowych może przynieść straty.

Upominki z logo firmy – o czym warto pamiętać?

Przede wszystkim zwróć uwagę, aby dobrze analizować przepisy prawa podatkowego i zawsze sięgać po rozwiązania najlepiej dopasowane do charakteru Twojej działalności. Gadżety reklamowe to dla początkujących przedsiębiorców dosyć trudny temat, dlatego czasem lepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Jeżeli zatrudnienie specjalisty ds. finansów nie wchodzi w grę, dobrze jest skorzystać z usług sprawdzonego biura rachunkowego. Nie wiąże się to z dużymi kosztami, a możesz sporo zaoszczędzić i uniknąć wielu błędów. Ponadto doświadczony księgowy dokona skrupulatnych obliczeń, dzięki czemu uchronisz się przed karami ze strony urzędu skarbowego.

Nie brakuje jednak przedsiębiorców, którzy sami śledzą prawo i dokonują obliczeń. Pamiętaj, że bywa to czasochłonne zadanie. Jeżeli dokumentów finansowych jest bardzo dużo, zdecydowanie lepiej zaufać profesjonalistom. Dziś oferta biur rachunkowych jest bardzo szeroka, więc na pewno znajdziesz usługi dopasowane do osobistych potrzeb. Przekonało się o tym wielu właścicieli firm.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Gadżety reklamowe - jak wyróżnić swoją firmę w tłumie konkurencji?
Kubek świąteczny - niezawodny prezent firmowy
Parasole reklamowe – gadżet reklamowy na wiosnę
Gadżety reklamowe – dlaczego warto z nich korzystać?
Reklama na czas! - Zegary reklamowe
Czy długopisy reklamowe faktycznie sprawdzają się jako gadżet reklamowy?
Notes reklamowy - gadżet nie tylko na nowy rok!
Szklane kufle z nadrukiem – jakie wybrać?
Reklamowe gadżety do kuchni, przydatne na co dzień
Ekologiczne gadżety reklamowe z logo – czy warto?
Artykuły higieniczne - podstawa higieny
Teczki reklamowe - zadbaj o swoje dokumenty
Etui na wizytówki z nadrukiem - gadżet dla każdego przedsiębiorcy

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.