Jak ważny jest kolor w reklamie

Poniedziałek, 12 Czerwiec 2023

Psychologia koloru odgrywa bardzo dużą rolę w marketingu. Przekładają się na to, jak odbiorcy postrzegają markę. Mogą mieć także wpływ na zaufanie konsumentów i ich wybory zakupowe. Dlatego magii koloru nie można nie doceniać. Dowiedz się, jak ważny jest kolor w reklamie.

Kolor niezwykle ważny w reklamie

Obecnie, w dobie wizualnego przekazywania informacji, kolor jest niezwykle ważny. Duże firmy wykonują ogromną pracę, by kojarzyć się z konkretnym odcieniem. Więcej, niektóre kolory są przez nich zastrzeżone i tylko one mogą ich używać, podobnie jak logo czy nazwy. Dlaczego to robią? Właśnie dlatego że kolor ma większe znaczenie, niż może się wydawać.

Dotyczy to dwóch aspektów – psychologii barw oraz identyfikacji z marką. Po pierwsze warto wiedzieć, że każdy odcień może wywoływać określone stany emocjonalne u większości osób. Każda barwa ma swoje oddziaływanie na nasza psychikę i układ nerwowy. Początkowo wykorzystywali to architekci wnętrz, by zaprojektować pomieszczenia, które będą sprzyjały skupieniu czy odpoczynku. Od jakiegoś czasu nad tym tematem pochylili się także psychologowie reklamy. Z drugiej strony każda marka dąży do jak największej rozpoznawalności, dlatego warto zadbać o to, by kolor od razu kojarzył się odbiorcą właśnie z nią.

Jakie znaczenie mają kolory w reklamie - czerwień

Nasz mózg reaguje na kolory. Więcej – kolory mogą wywołać określone stany emocjonalne. Być może to pozostałość ewolucji, być może po prostu wynika z tego, że dla człowieka najbardziej znaczącym zmysłem jest wzrok. Najłatwiej zobrazować to na podstawie koloru czerwonego – w tym kolorze jest wiele owoców i kwiatów, by przyciągnąć owady czy zwierzęta, które mogą pomóc w przetransportowaniu nasion. Na ludzi kolor czerwony także działa – najbardziej przyciąga wzrok i sprawia, że skupiamy uwagę. Nie bez kozery ten odcień jest wykorzystywany w logach wielkich marek – Coca Cola, McDonalds, RedBull czy Pepsi.

Wśród intensywnych i mocnych kolorów, które mają podobne działanie jak czerwień, można wyróżnić także intensywny róż (na przykład w marce T-Mobile) czy pomarańczowy, jak w logotypie Harleya Davidsona. Intensywną barwą jest także żółty, jak w logotypie ChupaChups, IKEA czy InPost.

Dlaczego te kolory są wybierane przez duże marki? Są energetyczne, wyrażają działanie, prędkość, są także zauważalne. Żółć i pomarańcz są kojarzone ze słońcem i ciepłem, a to bardzo ważne, by budzić u odbiorców pozytywne skojarzenia.

Kolory w reklamie – delikatniejsze tony

Z drugiej strony wiele marek decyduje się na chłodniejsze i delikatniejsze tony i kolory. Kiedy występuje zielony kolor, reklama prawdopodobnie ma nawiązywać do przyrody, świeżości i ekologii. Jest także używany przez te marki, które kojarzą się z relaksem, jak na przykład Starbucks. Wszelkie odcienie zielonego i niebieskiego, kojarzonego z wodą, spokojem i niebem, pojawiają się w reklamach produktów spożywczych i napojów, a także słodyczy. Maja symbolizować zdrowie i naturę, a także relaks i spokój. Zielony kolor kojarzy się także z bezpieczeństwem i stabilnością. Używa się go, by wzbudzić zaufanie. Właśnie z takimi cechami najbardziej kojarzą się te odcienie.

Luksusowe marki często sięgają po takie kolory jak czerń, biel, srebro i złoto. Są one kojarzone ze stylem, elegancją i bogactwem. Nic dziwnego, że po czarną kolorystykę sięgnęła Chanel, a Gucci wykorzystuje złoto na czarnym tle. Marki samochodów także chętnie wybierają czerń i srebro. To kolory, które kojarzą się z elitarnością i szykiem. Jednocześnie są trochę tajemnicze i trochę wyrafinowane, co dodaje im czaru. Umiejętnie użyta biel jest właśnie taka, ale kojarzy się, poprzez konotacje kulturowe i religijne, z niewinnością, czystością i dziecięcością. Białe kolory w reklamie są wykorzystywane także do podkreślenia elegancji i szyku. Takie reklamy są bardziej przejrzyste, czytelne i oczywiście czyste. Ostatnio dużą popularnością cieszą się także kolory odblaskowe. I nie chodzi tutaj o neonowe żółcienie i oranże, a raczej o opalizujące różowe złoto czy wszelkie kolory, które się błyszczą i odbijają światło prawie jak lustro.

Jak wykorzystać kolor w reklamie

Kolor przewodni wybrany na podstawie tego, co chcesz przekazać swoim klientom? Świetnie, trzeba teraz się zastanowić, jak użyć ten kolor w reklamie. A raczej kolory, ponieważ rzadko kiedy wykorzystuje się tylko jeden odcień. Często łączy się kilka lub robi niewielki logotyp na jasnym tle.

Kolory w reklamie mogą być wykorzystane na wiele sposobów. Warto pomyśleć o tym, by cała linia reklamowa była spójna i wykorzystać wybrane barwy w reklamie w różnych aspektach. Na stronie internetowej czy na szyldzie firmy ten odcień także powinien się pojawiać. Do tego wybrane kolory na kubkach, długopisach czy zwykłych ulotkach będą świetnym sposobem reklamy.

Rzeczony kolor na kubkach reklamowych może być o wiele bardziej skuteczny niż duże logo. Klienci z reguły nie lubią gratisów, które są opatrzone dużym znakiem firmowym. Drobne logo przy zastosowaniu charakterystycznego dla marki koloru, sprawdzi się dużo lepiej. O wiele bardziej lubiane są tego rodzaju gratisy, które kontrahenci i klienci będą używać z przyjemnością. O barwie przewodniej nie można zapomnieć także w przypadku banerów na stronach online czy nawet w stopkach firmowych maili.

Kolory w reklamie – idealne rozwiązanie?

Nie ma czegoś takiego, jak idealny kolor w reklamie firmy. Każdy przedsiębiorca ma inny pomysł na komunikację swojej firmy, a przede wszystkim – całość musi być spójna. To najważniejsza zasada dotycząca prowadzenia marketingu.

Wybór koloru ma na celu nie tylko wzbudzić pozytywne skojarzenia z marką, ale przede wszystkim sprawić, że jej produkty staną się rozpoznawalne. W takiej identyfikacji może pomóc właśnie kolor, zarówno jako element logo, jak i w innym zastosowaniu. To nie musi być nic wymyślnego, ważne, by dobrze współgrało z całością. Dobór odpowiedniego koloru może poprawić świadomość marki wśród klientów, a to przecież najważniejsze założenia każdego działania marketingowego.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Jak zaprojektować idealny nadruk na kubku reklamowym? Ekspert radzi!
Kubki z nadrukiem vs. Gadżety elektroniczne
Skuteczny marketing w biurze - gadżety reklamowe jako must-have dla Twojej firmy!
Najpopularniejsze gadżety elektroniczne z nadrukiem w 2023 roku – Odkryj Topowy Ranking!
TOP 5 - Gadżety do kuchni
Teczki konferencyjne z logo Twojej firmy – profesjonalizm i klasa
Gadżety w Twojej firmie - w co warto zainwestować dla Twoich pracowników
Świąteczne prezenty dla pracowników
Jakie gadżety reklamowe na targi wybrać?
Jak prawidłowo zaksięgować firmowy upominek reklamowy?
Kubki zmieniające kolor z nadrukiem - modny gadżet na jesień
Odblaski reklamowe - zadbaj o bezpieczeństwo i wyróżnij swoją markę

Archiwum newsów

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.

Help

Masz pytanie? Służymy Państwu pomocą:

Tel: +48/12 356 55 41

info@artigraf.pl

Centrum Obslugi Klienta jest czynne od poniedziałku do piątku w godz: 08:00 - 17:00.
Artigraf.pl, Jeziorzany 210, 32-060 Liszki k/Krakowa.