Jak księgować gadżety reklamowe w 2020?

Wtorek, 4 Luty 2020

Wręczanie gadżetów reklamowych dla klientów lub kontrahentów, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest traktowane jako koszt uzyskania przychodu (odliczenie VAT). Firmy muszą jednak działać w ramach ustalonych limitów, te z kolei są jednymi z najbardziej restrykcyjnych w Unii Europejskiej.

Jak księgować gadżety reklamowe w 2020?

Podczas zakupu gadżetów reklamowych wiele firm zadaje sobie te same pytania:
-Jak księgować VAT na gadżety reklamowe?
-Czy wydatki związane z zakupem gadżetów można księgować w koszty?
-Jak księgować upominki reklamowe?

Obecnie, w ciągu roku podatkowego, łączna wartość przekazanych prezentów jednej osobie nie może przekroczyć kwoty 100 zł. Dodatkowo Firma, wręczająca upominek reklamowy, zobligowana jest do prowadzenia ewidencji, która pozwoli na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Z ewidencjonowania wyłączone są jedynie gadżety firmowe o jednostkowej wartości do 10 zł.
Na tle krajów Unii Europejskiej Polska posiada jedne z najniższych limitów np. Hiszpania – 90 Euro, Portugalia– 50 Euro, Austria – 40 Euro, Słowenia – 20 Euro. Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że podane kwoty są wartościami netto, w przeciwieństwie do limitów panujących w naszym kraju.

        Polska Izba Artykułów Promocyjnych od kilku lat ubiega się o zmianę tej sytuacji. Działając aktywnie razem z Krajową Izbą Gospodarczą w minionych latach podnosili już kwestię w Ministerstwie Finansów oraz kierowali swoje postulaty na piśmie do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii. Niestety propozycje zmian na dzień dzisiejszy nie doszły do skutku.
W bieżącym roku PIAP, nie ustając w swoich trudach, zaproponował, w piśmie do Ministra Finansów, Tadeusza Kościńskiego, zniesienie prowadzenia ewidencji, która pozwoli na ustalenie tożsamości obdarowanych. Rozwiązanie to, pozwoli firmom na znacznie efektywniejsze wykorzystywanie potencjału jaki jest w gadżetach firmowych. Ponadto PIAP w piśmie wnosi o podniesienie limitów ze 100 do 200 zł.
W chwili obecnej branża reklamowa oczekuje na odpowiedzi dot. przedstawionych postulatów przez PIAP.

      ASI (Advertising Speciality Institute) przeprowadził badania dot. branży artykułów reklamowych. Wyniki mówią wprost – klienci zachowują upominki reklamowe, jednak gadżety muszą być przede wszystkim dobrej jakości. Dodatkowo produkt powinien być użyteczny i atrakcyjny. Z badania wynika również, że materiały reklamowe wykorzystywane są głównie przez sektor MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw).
Firmy z tego sektora mają ograniczone możliwości reklamowe z uwagi na skromne budżety. Nie stać ich na ostentacyjne reklamy Outdoor’owe dla tego upominki promocyjne to jedno z najmocniejszych narzędzi jakimi sektor MŚP dysponuje. Limity są jednak skutecznym hamulcem swobody reklamowej, co pogłębia dysproporcję sił na rynku pomiędzy korporacjami a najmniejszymi firmami.

Popularne wpisy w Akademii Gadżetów:

Płyn do dezynfekcji – obowiązek w Twojej firmie z Twoim logo
Słodycze reklamowe – nasze TOP5 na stoiska eventowe
Smycze z logo dla Twoich pracowników – must have każdej firmy
Teczki konferencyjne z logo Twojej firmy – profesjonalizm i klasa
Worki reklamowe, czyli najlepsza reklama na eventach
Zadbaj o ekologię w Twojej firmie - gadżety ekologiczne dla Twoich pracowników
Galanteria reklamowa – jak się sprawdzi w praktyce?
Kubki termiczne z logo – czyli jak połączyć funkcjonalność z reklamą
Kufle z nadrukiem - idealny pomysł na prezent lub do własnego baru
TOP 5 - Czyli nasze najlepsze kubki reklamowe
Czy klasyczna smycz reklamowa może jeszcze zaskoczyć?
Czy klasyczne długopisy reklamowe mogą jeszcze zaskoczyć?
Gadżety świąteczne i dekoracyjne - nasze TOP 5 świątecznych dekoracji
Gadżety w Twojej firmie - w co warto zainwestować dla Twoich pracowników
TOP 5 kosmetyków reklamowych - sprawdzone i polecane
Akcesoria sportowe z Twoją reklamą
Akcesoria szkolne – sposób na skuteczną reklamę
Czy warto obchodzić w pracy dzień chłopaka – co kupić na dzień chłopaka?
Eko gadżety reklamowe
Bożonarodzeniowe słodkie upominki

Archiwum newsów